Kantoorklachtenregeling Wernik Legal
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:
- Klacht: Iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de dienstverlening, de hoogte van de declaratie, het verrichten of aanbieden van buitengerechtelijke incassowerkzaamheden, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet.
- Klager: De cliënt, diens vertegenwoordiger of een derde met een rechtstreeks belang die een klacht kenbaar maakt.
- Klachtenfunctionaris: De advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht.
Artikel 2 Toepassingsbereik
- Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen Wernik Legal en de cliënt.
- Klachten van een schuldenaar over Wernik Legal als verrichter of aanbieder van buitengerechtelijke incassowerkzaamheden vallen ook onder het bereik van deze klachtenregeling.
- Wernik Legal draagt zorg voor klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling.
Artikel 3 Doelstellingen
- Het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen.
- Het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten vast te stellen.
- Voorzien in een wettelijke plicht en verbetering van bestaande relaties door goede klachtenbehandeling.
- Medewerkers trainen in cliëntgericht reageren op klachten.
- Verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en -analyse.
Artikel 4 Informatie bij aanvang dienstverlening
- De advocaat wijst de cliënt erop dat het kantoor een kantoorklachtenregeling hanteert.
- Wernik Legal heeft via de algemene voorwaarden opgenomen bij welke onafhankelijke partij een klacht kan worden voorgelegd.
- Niet-opgeloste klachten worden voorgelegd aan de kantonrechter te Haarlem.
Artikel 5 Interne klachtprocedure
- Indien een klager het kantoor benadert met een klacht, dan wordt deze doorgeleid naar Sander Verbeek, de klachtenfunctionaris.
- De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen vier weken of meldt een afwijking van deze termijn.
- Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, ondertekenen de betrokkenen het oordeel over de klacht.
Artikel 6 Geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling
- De klachtenfunctionaris neemt bij de klachtbehandeling geheimhouding in acht.
- De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de behandeling van de klacht.
Artikel 7 Verantwoordelijkheden
- De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.
- Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte van ontwikkelingen.
- De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte van de afhandeling.
- De klachtenfunctionaris houdt een klachtdossier bij.
Artikel 8 Klachtregistratie
- De klachtenfunctionaris registreert de klacht met het klachtonderwerp.
- Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.
- De klachtenfunctionaris rapporteert periodiek over de afhandeling en doet aanbevelingen ter verbetering.
- Minimaal eenmaal per jaar worden de verslagen en aanbevelingen besproken en ter besluitvorming voorgelegd.